Ha kiég az autód egyik izzója, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy azonnal rohannod kell a szerelőműhelybe. A legtöbb autóizzó könnyen hozzáférhető, és az autó használati utasításainak segítségével - néhány kivételtől eltekintve - ki is cserélheted őket. Az alábbi cikkből megtudhatod, hogyan ismerheted fel a különböző típusokat, a fontos paramétereket és mire kell figyelned az autóizzó cseréjekor.
A modern autókban tucatnyi fényforrás világít. Ha eljön az idő, amikor az autódban lévő izzók közül egyet vagy többet ki kell cserélni, az első dolog, amit tenned kell, hogy előveszed az autód használati útmutatóját. Ebben megtalálod mind a gyártó által előírt izzótípust, mind az izzó elérésére és eltávolítására vonatkozó utasításokat. Az izzó eltávolítása után az izzó típusát a talpára írva találod. A leggyakoribb autó izzó típusok a H7 és H4.
i
Az autóizzó és a kötelező felszerelés
Sokáig az autó izzója kötelező felszerelés volt, de ez már a múlté. És már nem kell pótbiztosíték sem. A kötelező felszerelés a következőkből áll: (1) autós egészségügyi doboz és (2) elakadásjelző háromszög. Ajánlott felszerelésnek számít például a láthatósági mellény és a defektjavító készlet. A tartalék izzókat és biztosítékokat a szakmai közvélemény már csak ajánlott felszerelésnek tekinti.
Ajánlott tartozékok
Autós elsősegély doboz feltöltése
Ne feledkezz meg róla, hogy ha az elsősegély dobozból valamelyik elemet felhasználtad, akkor azt újra kell töltened. Érdemes rendszeresen ellenőrizni az elsősegély doboz állapotát, hogy az mindig teljes legyen, hogy vészhelyzet esetén készen álljon a használatra.
Forrás: 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet.
Az autókban halogén, xenon a LED világítással találkozhatunk. Az egyes fényforrások egyszerű cseréje nem lehetséges, csak a teljes fényszóró cseréje, ami utólagos jóváhagyást igényel a műszaki vizsgán és bejegyzést a műszaki engedélybe. Nemrégiben azonban megjelentek a piacon a halogén izzók LED-es cserekészletei, amelyek egyben homologizáltak is. A halogén izzók LED-ekre történő cseréjével a cikk végén foglalkozunk.
Javasoljuk, hogy a xenon fényszóró izzók cseréjét bízd képzett szakemberekre, mivel gyakran nem állnak rendelkezésre a cseréhez utasítások, és a xenon izzó kezelése megköveteli a biztonsági szabályok betartását. A LED-es fényszórók esetében nem az egyes hibás pontokat cserélik ki, hanem a teljes fényszórót.
A halogén izzók esetében az izzók vagy egyenként, vagy praktikus készletekben vásárolhatók meg, amelyekhez rendszámtábla- és irányjelző izzók, biztosítékok stb. is tartoznak. Ezek a készletek praktikusak a gyors izzócseréhez az utazás során. Hátrányuk azonban a fő Hx izzó alacsony élettartama.
Az autóizzó kiválasztásakor fontos, hogy a megfelelő foglalatot, fényáramot, teljesítményt és izzófeszültséget válaszd. Minden járművezetőnek más és más követelményei és igényei lehetnek a világítással szemben. Vannak, akiknek a lehető legtöbb fényre van szükségük - ők jellemzően nem látnak túl jól, vagy gyakran vezetnek éjszaka. Más járművezetőknek maximális élettartamra van szükségük - az autójukban lévő izzókhoz nehéz hozzáférni, ezért nem szeretnék gyakran cserélni őket. Megint mások azt szeretnék, ha az autójuk jól nézne ki - nagyszerű kékes fényszórókat szeretnének. Melyek azok a fő paraméterek, amelyeket szem előtt kell tartani az autó izzójának kiválasztásakor?
A foglalat kifejezés az izzó azon részére utal, amely az izzótest és a fényforrás mechanikus rögzítésére és elektromos összekapcsolására szolgál. A foglalatok lehetnek csavaros, bajonettes vagy csapos típusúak, és a méretük is változó. A különböző foglalattípusok nem kompatibilisek egymással. Az adott járműhöz tartozó megfelelő foglalatot a jármű kézikönyvében találod meg, vagy kérdezd meg a szerelődet a megfelelő foglalatról.
Milyen típusú foglalatokat különböztetünk meg?
H1
H3
H4
H7
H15
Közös jellemzők
A D1S, D2S, D3S és D4S foglalattípusok a gépjárművek fényszóróiban használt xenon izzókra jellemzőek. Mindegyik típusnak megvannak a saját jellemzői, amelyek megkülönböztetik őket egymástól. Az alábbiakban áttekintjük a főbb különbségeket:
D1S
D2S
D3S
D4S
Közös jellemzők
A P13W, PSX26W és PS19W foglalattípusok kifejezetten a gépjárművilágításban használt LED-izzókhoz készültek. Mindegyik típusnak megvannak a maga jellemzői és alkalmazási területei. Az alábbiakban áttekintjük a főbb különbségeket:
P13W
PSX26W
PS19W
Közös jellemzők
A BA15S, BAY15D és BAU15S foglalattípusokat gyakran használják az autóipari izzókban, különösen az irányjelzők, féklámpák és a parkolófények esetében. Mindegyik típusnak megvannak a saját jellemzői, amelyek megkülönböztetik őket egymástól. Az alábbiakban áttekintjük a főbb különbségeket:
BA15S
BAY15D
BAU15S
Közös jellemzők
Az izzó teljesítményét jelzi, vagyis azt, hogy mennyi fényt bocsát ki. A minőségi autóizzók esetében ez körülbelül 1500 lumen vagy annál magasabb. Javasoljuk, hogy kerüld a lényegesen kisebb vagy lényegesen nagyobb fényáramú izzókat. Az előbbiek nem világítják meg kellőképpen az autó előtti területet, míg az utóbbiak elvakítják a szembejövő járművezetőket. A nagy teljesítményű, terepjáró autóizzók kizárólag közutakon kívüli használatra szolgálnak.
A közúti világítástól eltérő funkcióra tervezett autóizzók esetében ügyelj arra, hogy a fényáram ne legyen túl nagy, például nem szükséges, hogy a rendszámtáblád kilométerekről is látható legyen.
A hivatalosan engedélyezett bemeneti teljesítmény értéke 55 W, a H4-es foglalatú izzók esetében 60 W. Más típusok esetében ez néhány wattos nagyságrendű.
A személygépkocsik esetében az izzókat a 12V-os hálózatról táplálják, a tehergépkocsik esetében 24V-ról.
Az az időtartam, amely alatt (a gyártó szerint) az izzónak ideális körülmények között meghibásodás nélkül kell működnie. Ez az érték a teljes világítási időn kívül függ a megvilágítások számától, a rázkódásoktól és a jármű fedélzeti hálózatának feszültségétől is. Az izzó élettartamát tekintve általában egy egyszerű fordított összefüggés érvényesül: minél nagyobb az izzó fényereje, annál rövidebb az élettartam. A "longlife" címkével ellátott márkás izzók bírják a legtovább, de ezek fényereje nem alacsonyabb, mint a hagyományos izzóké (megerősített izzószáluk van).
Fényhőmérsékletként (más néven színhőmérsékletként) adják meg, mértékegysége a Kelvin. Az izzó által kibocsátott fehér fény spektrumát jellemzi. Ettől az értéktől függően érzékeljük a fény színét a "meleg fehér" (kb. 3 000 K) és a "hideg fehér" (kb. 6 000 K) között.
A meleg fehér egy sárgás színhőmérséklet, amely közel áll a hagyományos izzó fényéhez. A semleges fehér izzók (4500 K) szinte teljesen megegyeznek a nappali fény színével. Vigyázz azonban a nagyon magas színhőmérsékletű (kék árnyalatú) izzókkal, mivel ezek nem biztos, hogy átmennek a műszaki vizsgán, és mágnesként vonzzák a rendőrjárőröket, mivel nem minden országban szabad őket az utakon használni.
Autóizzó vásárlásakor más dolgokat is érdemes figyelembe venned, például az izzó homologizációját és minőségét. Ráadásul egy rossz minőségű izzó nem csak gyenge fényt adhat, hanem károsíthatja az autód fényszóróját is, ezért javasoljuk, hogy jó hírű kereskedőtől vásárolj.
!
Légy körültekintő a nem jóváhagyott LED-es autóizzók vásárlásakor. Itt elsősorban a rendszámtábla, az elsődleges fényszórók és a kiegészítő fényszórók megvilágítására szolgáló izzókra gondolunk. Természetesen nem számoljuk bele az egyéb tuning küszöblámpákat, autó alatti lámpákat stb. Az ilyen módosításokat nem nézik jó szemmel a műszaki vizsgán.
Egyes járművezetők kék színű izzókat próbálnak belerakni az autójukba, hogy a drágább autók xenon fényeit utánozzák, vagy szélsőséges esetben színes izzókkal próbálkoznak. A törvény által megengedett egyetlen fényszín a fehér, vagy fehér spektrumú fény. A kék vagy más színű izzók a normál forgalomban tilosak, és paradox módon gyakran nem világítják meg kellőképpen az utat.
A dobozról vagy közvetlenül az izzóról megtudhatod, hogy az izzó engedélyezett-e. Az izzót az úgynevezett homologizációs jellel kell ellátni, amely E + országkód alakú. Alapos ellenőrzés nélkül azonban nehéz kideríteni, hogy az izzó valóban megfelelt-e a vizsgálaton, vagy esetleg plagizálásról van szó. Ezért azt javasoljuk, hogy olyan ismert márkák vagy gyártók izzóit válaszd, amelyek hitelt érdemlően igazolni tudják a közúti használatra való jóváhagyást.
Izzó vásárlásakor válaszd a jól bevált márkák izzóit. Az olcsó, márka nélküli izzók, amelyeket gyakran egyéb izzókkal és biztosítékokkal együtt, készletben árulnak, jó teljesítmény-élettartam arányt kínálhatnak, de az alacsony fényerő és élettartam kockázata érezhetően nagyobb. A neves gyártók kínálatában megbízható izzókkal találkozhatunk, amelyek garantáltan homologizáltak, és gyakran kiterjesztett garanciát is kínálnak. Ezenkívül probléma vagy meghibásodás esetén a reklamációs eljárás is könnyebben megy.
Amikor autóizzót választasz, először is azt kell megtudnod, hogy milyen típusú izzó kompatibilis a járműveddel. Hol találhatod meg ezt az információt? Vagy a használati útmutatóban, vagy közvetlenül a régi izzó talpán.
A tompított és távolsági fényszóróhoz külön fényszórócsővel rendelkező modern autók fényszóróinál ez egyszálas H7-es autólámpa foglalat lesz, míg az egyszálas parabola fényszóróknál kétszálas H4-es izzó.
Az autóizzó cseréje olyan alapvető feladatnak számít, amelyet (elméletileg) minden járművezetőnek meg kell tudnia oldani. Egyes modelleknél (Renault Modus) azonban nehezebb a cseréje, mint másoknál (Skoda Fabia I). Ezért ha nincs kedved az új autóizzó cseréjével bajlódni, vagy nem vagy biztos a dolgodban, vidd el a járművet a legközelebbi szervizbe.
Az autóizzók cseréje a modern autókban bizonyos esetekben nagyobb kihívást jelenthet, mint a régebbi járműveknél. Hogy miért? Az alábbiakban egy rövid listát találsz a hibatényezőkről:
Mielőtt nekilátnál, vedd kézbe a járműved használati útmutatóját. Tudjuk, hogy "a férfiak nem olvasgatnak útmutatókat", de ebben az esetben tégy kivételt. A járműved használati útmutatójából megtudhatod, hogy milyen típusú izzóról van szó, a csere menetét és a biztonsági információkat.
Eszközök és anyagok: mit kell előkészíteni?
A latex kesztyű megvédi a kezed a szennyeződésektől és a kisebb horzsolásoktól. A latex kesztyűk (általában) jobb fogást is biztosítanak, így könnyebben kezelhetők a kisebb vagy csúszós alkatrészek.
A kesztyű csökkenti az izzók sérülésének kockázatát, különösen az olyan érzékeny típusok esetében, mint a halogén, xenon vagy LED izzók. Egyes izzótípusok, különösen a fent említett halogén izzók, érzékenyek a bőrről származó zsírra, ami az autóizzó élettartamának csökkenését okozza.
Készen állsz? Akkor nincs más dolgod, mint felnyitni a motorháztetőt és munkához látni. Ha jó kapcsolatot ápolsz Istennel, akkor ez egy remek alkalom arra, hogy megpróbálj egy kis közbenjárást kérni a művelet sikeressége érdekében.
1. lépés: A fényszórófedél eltávolítása
2. lépés: Az izzó kihúzása a fényszóróból
3. lépés: A régi autóizzó eltávolítása
4. lépés: Helyezd be az új autóizzót
5. lépés: A modul rögzítése a fényszóróban
6. lépés: A fedél visszahelyezése és a munka befejezése
Egészen a közelmúltig nem lehetett a halogén H4 és H7 autóizzókat LED-technológián alapuló hasonló izzókra cserélni, ha legálisan szerettünk volna közlekedni az utakon. Mindez annak volt köszönhető, hogy a járművek homologizációja csak a halogén izzókra vonatkozott, amelyek fényereje sokkal kisebb, más színhőmérsékletűek és más teljesítményűek, mint a LED-es izzók.
Ezért ahhoz, hogy a meglévő halogén izzódat LED izzóra cseréld, először egy jóváhagyott típusú LED izzót kell vásárolnod. Egyelőre csak a Philips és az Osram fényforrásgyártók kínálnak ilyen izzókat. Érdemes leellenőrizni, hogy az autómodelledhez kínálnak-e egyáltalán ilyen típusú autóizzót. A gyártóknak egyelőre csak az európai/ázsiai autógyártók kibővített modelljeihez érdemes homologizálniuk a LED-es autóizzókat.
Azt gondolhatnád, hogy a csere tulajdonképpen egyszerű - csak kicseréled a régi autóizzót egy jóváhagyott típusú LED-re. Azonban ez tévedés. Először is, a LED-izzó hűtést igényel, ami miatt nagyobb a mérete, és nehezen illeszkedik a fényszóróházba. Továbbá alacsonyabb a teljesítménye, ami miatt az izzóérzékelővel rendelkező járművek tévesen hibát észlelhetnek. Ráadásul a LED-es autós izzó beszerelése után fel kell keresned egy szervizt, hogy beállítsák a fénysugarat, hogy az ne vakítsa el a szembejövő járművezetőket.
A legfontosabb dolog, amit még nem említettünk, az az ár. Mivel az autókba szánt LED izzók még nem annyira elterjedtek, az áruk is ennek megfelelő - körülbelül 30 ezer forint darabonként. Ha ehhez hozzáadjuk az adapterek és reduktorok költségét, akkor két izzó esetében már 75 ezer forintnál járunk. Az előnye egyértelműen a halogén autóizzóknál akár 4-szer hosszabb élettartam, alacsonyabb energiafogyasztás és láthatóan nagyobb fényerő. Elsősorban az éjszakai vezetők számára és a bonyolultabb izzócserével rendelkező járművek esetében ajánljuk ezt a cserét.
A halogén izzó cseréje ugyanolyan típusú LED-ekre hasonló ahhoz, mintha egy megrepedt autóizzót cserélnénk le egy új izzóra. Az egyetlen különbség itt a hűtőmodul felszerelése a fényszóró sapka alá, a LED-es autóizzó esetleges rögzítése az adapterhez és a CAN BUS adapterhez való csatlakoztatás az izzóhibajelzés megszüntetése érdekében. A hab a tortán, hogy a motortérre egy matricát kell ragasztani, amely jelzi a jóváhagyott LED-autóizzó használatát.
Végül, de nem utolsósorban javasoljuk, hogy a halogén autóizzókat LED izzókra a szervizben cseréltesd le, mert az Osram izzók esetében a gyártó a szokásos 4 éves garancia helyett kibővített 5 éves garanciát biztosít.
Az Alza.hu oldalon a kategóriák között találsz egy beépített konfigurátort, ahol csak meg kell adnod a jármű (1) gyártóját, (2) modelljét és a (3) motorizáció típusát. Ezután weboldalunk automatikusan csak a járművedhez tervezett autóizzókat fogja kilistázni. A konfigurátort ide kattintva érheted el.
Amikor megfelelő csereizzót választasz a megrepedt vagy meghibásodott autóizzó helyett, lehetőleg azonos típusú, azonos specifikációjú, jó hírű gyártótól származó izzóval cseréld ki. Ezzel biztosíthatod, hogy az autó izzója tökéletesen világítson és hosszú ideig kitartson. A fényszórók esetében ma már adott a lehetőség a halogén autóizzó LED-es típusra történő cseréjére is, feltéve, hogy homologizált modellről van szó. Maga a csere általában egyszerű dolog, bár egyes járműmodelleknél ez inkább egy szakképzett műhely feladata.