Drónokkal repülni, a leggyakrabban egy kamerával felszerelt, kamerás kvadrokopter formájában, egyre növekvő népszerűségnek örvend a rekreációs és professzionális szférában. Habár sok pilóta hibátlanul irányítja a gépét, sokan közülük nincsenek tisztában a hatályos szabályokkal, és ezzel megsértik a repülésre vonatkozó jogszabályokat. A drónoknak és pilótáiknak most már meg kell felelniük a jogszabályi előírásoknak, amelyeket 2020. december 31. óta kötelező regisztrációhoz kötött, online tesztelésnek vetettek alá. Cikkünkből többet tudhatsz meg a drónokra vonatkozó szabályokról.
Új drónozási szabályok – már elindultak a tesztek és a kötelező regisztráció
Az európai jogszabályokon alapuló új, a drónokra vonatkozó szabályok 2020. december 31-én léptek hatályba. Ez azt jelenti, hogy megnyílt a regisztráció egy online teszttel, amelyet gyakorlatilag minden drónpilótának (még az általánosak is) teljesítenie kell. A teszt teljesítéséhez számtalan alkalom áll rendelkezésre, és a negyvenből mindössze harmincat kell helyesen megválaszolni. Ettől az évtől kezdve a legtöbb drónt már nem lehet regisztráció nélkül reptetni. A regisztrációs űrlap és az online teszt a Közlekedéstudományi Intézet honlapján lesz megtalálható.
Ebben a cikkben átvesszük mind a régi, mind pedig az új szabályokat. A szabályozásban történt minden fontos változás az első és második fejezetben található meg, a cikk többi része pedig azokról a szabályokról szól, amelyek érvényessége 2020-ban lejárt. Sokuk, azonban, megegyezik az új jogszabályokkal - a cikk első részében találhatók azok, ahol változás történt. A cikk elolvasása után jobban át fogod látni, hogy mire van szükség a drónok üzemeltetéséhez.
2021. elején hatályba lépnek a drónokra vonatkozó új szabályok, amelyek a meglévőkhöz képest több változást is hoznak. Először röviden összefoglaljuk, majd később részletesen kifejtjük azokat.
i
Melyik osztály vonatkozik a hétköznapi drónhasználókra?
A C1 és C2 (ill. A1 és A2) osztály.
Noha az új szabályok viszonylag kiterjedtek, a rendszeres reptetők számára az osztály csak az A1-re vonatkozik a kisebb drónok (DJI Mavic Air 2, Mavic MiniA1), vagy az A2+re a nagyobbak (DJI Phantom 4 Pro + V2.0, Mavic 2 Pro) esetében.
A pilótákra vonatkozó követelmények ugyanazok mindkét esetben: a felhasználói kézikönyv elsajátítása, valamint az online kurzus és vizsga teljesítése. A különbségek a reptetés körülményeiben vannak.
Az elején meg kell említeni, hogy az új szabályok egyformán alkalmazandók az Európai Unió valamennyi tagállamában, amelynek ezáltal egy külföldi utazás esetén nagyban meg kell könnyítenie az ottani szabályozások tanulmányozását. Az összes üzemeltetőt érintő jelentős változás a Közlekedéstudományi Intézetnél történő regisztráció kötelezettsége, még akkor is, ha a drónt nem kereskedelmi célból üzemeltetik. Továbbá, a drónokat újonnan három kategóriába és azok alkategóriáiba osztják, amelyekre különféle üzemeltetési korlátozások is vonatkoznak. És ezt fogjuk először jobban megnézni.
Ebbe a kategóriába tartoznak a drónok, amelyek működéséhez nem szükséges tanúsítás, engedély vagy nyilatkozat, ha az alábbi feltételek mindegyike fennáll:
Amennyiben a drón nem felel meg ezeknek a feltételeknek, a nyílt kategória megköveteli, hogy az üzemeltető beregisztrálja a készüléket a Közlekedéstudományi Intézetnél, és teljesítse az online kurzust és vizsgát.
A következő szakasz zavaró lehet, mivel két osztálytípust tartalmaz. Míg az A osztály a működtetési korlátozásokat határozza meg, addig a a C osztály a drón fizikai jellemzőire utal. Az üzemeltetési korlátozások osztályai (A) közvetlenül kapcsolódnak a pilóta nélküli légijárművek osztályaihoz (C). Ez azt jelenti, hogy az egyes drónok (C) működését egy vagy több üzemeltetési korlátozás (A) szabályozza.
Pilóta nélküli rendszerekre vonatkozó szabályok: |
C0, C1 |
---|---|
Repülési feltételek |
|
Követelmények a pilótával szemben |
|
Példák az ebbe az osztályba tartozó drónokra | DJI Mavic Air 2, Mavic Mini, DJI Mavic Pro |
Pilóta nélküli rendszerekre vonatkozó szabályok: |
C2 |
---|---|
Repülési feltételek |
|
Követelmények a pilótával szemben |
|
Példák az ebbe az osztályba tartozó drónokra |
DJI Phantom 4 Pro+ V2.0, Mavic 2 Pro & Mavic 2 Zoom |
Pilóta nélküli rendszerekre vonatkozó szabályok: |
C2, C3, C4 |
---|---|
Repülési feltételek |
|
Követelmények a pilótával szemben |
|
Példák az ebbe az osztályba tartozó drónokra | DJI Matrice 200 V2, Matrice 600 Pro apod. |
A C0–C4 osztályok és azok meghatározása
Az alábbi táblázatban szereplő paraméterek meghatározzák, hogy a drónok mely osztályait soroljuk a Nyílt kategóriába.
A pilóta nélküli rendszerek osztályai a nyílt kategóriában | C0 | C1 | C2 | C3 | C4 (modellek) |
---|---|---|---|---|---|
Működési korlátozások | A1 | A1 | A2, A3 | A3 | A3 |
Max. felszállási tömeg | < 250 g | < 900 g vagy < 80 J (ütési energia) | < 4 kg | < 25 kg és 3 m | < 25 kg |
Max. működési sebesség | < 19 m/s | < 19 m/s | állítható < 3 m/s (repülőgépek kivételével) | nincs | nincs |
Max. tengerszint feletti magasság | < 120 m AGL | < 120 m AGL | < 120 m AGL | < 120 m AGL | nincs |
Vezetési szabályozások | elektro < 24 V | elektro < 24 V | elektro < 48 V | elektro < 48 V | nincs |
Follow-me üzemmód | < 50 m | < 50 m | nincs |
nincs |
nincs |
Failsafe rendszer | nincs |
igen | igen(rögzített kivételével) | igen(rögzített kivételével) | csak előre beállított helyzet, nincs automatikus repülés |
Szabályozott forgalom | nincs |
nincs |
kötél < 50 m | kötél < 50 m | nincs |
Biztonságos vezérlő és felügyeleti kapcsolat | nincs |
nincs |
igen(rögzített kivételével) | igen (rögzített kivételével) | nincs |
Zajkorlátozás | nincs |
< 85 dB (repülőgépek kivételével) | < 97 dB az MTOM szerint(repülőgépek kivételével) | nincs, csak kötelező címke (repülőgépek kivételével) | nincs |
Sorozatszám | nincs |
igen |
igen |
igen |
nincs |
Repülés közbeni azonosítás | nincs |
igen |
igen(rögzített kivételével)* | igen(rögzített kivételével)* | nincs |
Geo-awereness | nincs |
igen** | igen** | igen** | nincs |
Alacsony akkumulátor-töltöttség jelzés | nincs |
igen |
igen |
igen |
nincs |
Világítás a szabályozáshoz és megkülönböztetéshez | nincs |
igen |
igen |
igen |
nincs |
Felhasználói kézikönyv | igen |
igen |
igen |
igen |
igen |
EASA tájékoztató szórólap | igen |
igen |
igen |
igen |
igen |
Forrás: letejtezodpovedne.cz
*sorozatszám, üzemeltetői regisztrációs szám, pozíció, magasság, útvonal-szög, a pilóta helyzete és sebessége vagy a felszállás pontos helyzete
**pilóta figyelmeztetése zárt tereken
A pilóta nélküli rendszerek ebben a kategóriában nem paraméterek és üzemeltetési jellemzők, hanem az üzemeltetés típusa szerint vannak felosztva. Azok a drónok esnek ebbe a kategóriába, amelyek nem felelnek meg a nyílt kategória feltételeinek. Ezek elsősorban a professzionális tevékenységekhez használt drónok, és az üzemeltetőiknek készíteniük kell egy úgy nevezett üzemeltetési kockázatértékelést, amelyet majd a Közlekedéstudományi Intézet értékel ki, és amely szintén kibocsát egy engedélyt.
A drón max. mérete |
Repülési típus |
Repülési korlátozások: |
---|---|---|
1 m | VLOS | tömeg felett nem lehet repülni |
3 m | VLOS | csak azon a területen lehet repülni, ahol csak a nem külső személyek tartózkodnak; embertömegek felett nem lehet repülni |
1 m | BVLOS | ritkán lakott területeken repülhet |
3 m | BVLOS | csak azon a területen lehet repülni, ahol csak a nem külső személyek tartózkodnak |
VLOS (Visual Line of Sight): a pilóta közvetlen vizuális felügyeletével.
BVLOS (Beyond Visual Line of Sight): a pilóta közvetlen vizuális felügyelete nélkül.
Ez a kategória nem vonatkozik a jelenlegi drón-üzemeltetőkre, még a kereskedelmi tevékenységek összefüggésében sem. Ehelyett olyan jövővel tervez, amelyben az emberek és mindenféle rakomány szállítására alkalmas nagy, pilóta nélküli légijárművek fognak repkedni a fejünk fölött. És ezeket fogja szabályozni ez a kategória. Épp ezért a tanúsított kategóriát csak röviden nézzük át.
A különleges és a tanúsított kategória közötti megosztás fő mutatója a kockázat mértéke, amelyet a drón működése jelent egy baleset során. A pilóta nélküli rendszerek működésére vonatkozó szabályok a tanúsított kategóriában bizonyos mértékben összehasonlíthatók azokkal, amelyek manapság már szabályozzák a légijárművek működtetését. A pilóta nélküli gépeknek, úgy mint a pilótáknak és az üzemeltetőnek, meg kell felelniük a kihívást jelentő tanúsításnak. A tanúsított kategóriába kell sorolni őket, ha a következő feltételek közül legalább az egyik teljesül:
2021. január 1-től (eredetileg 2020. július 1-től) az üzemeltetőknek a legtöbb drón esetében regisztrálniuk kell a Közlekedéstudományi Intézetnél (KTI). Ez nem csak Magyarországon, de az EU más országaiban is lehetővé teszi a pilóta nélküli rendszerek legális működtetését. A regisztráció online tanfolyamhoz és online teszthez lesz kötve, amelyet szó szerint minden jelentkezőnek teljesítenie kell. A teszt 40 kérdéséből legalább 30-at kell helyesen megválaszolni. A válaszok ABCD minta szerint választhatók, és a tesztelésre számtalan alkalom áll rendelkezésre. A hivatalos tananyag a Közlekedéstudományi Intézet honlapján érhető el. Szintén itt található a regisztrációs űrlap és egy online teszt.
Sikeres regisztrációt követően az üzemeltető kapni fog egy 12 számjegyből álló azonosító számot, amely azonosítani fogja az összes pilóta nélküli rendszerét. A drón regisztráció nélkül is megvásárolható, de csakis regisztrált üzemeltető képes azt üzemeltetni. A legalsó korhatár majd 16 év lesz.
A legalapvetőbb különbség az új maximális repülési limit. Mostantól majd a nyílt kategóriába tartozó legtöbb drónnal a talajtól számítva legfeljebb 120 m-re szabad repülni. Ugyanakkor, azonban, azok a zónák, amelyekben repülni lehet, alapvetően nem változnak. A jövőben ezeknek a zónáknak szerkezetileg változáson kell keresztülmenniük, ám a drónok üzemeltetői nem fogják túlzottan megérezni ezt.
Minden egyes drónt gyárilag az osztályát jelző (C0-C4) címkével kell ellátni. Egy adott osztályba tartozó drón üzemeltetésére az A1-A3 osztályok szerint meghatározott korlátozások vonatkoznak. A ma rendelkezésre álló információk alapján arra a következtetésre lehet jutni, hogy nem a drón közvetlen regisztrációjáról, hanem az üzemeltető regisztrálásáról van szó, aki majd saját azonosítószámával fogja ellátni a drónját.
Mint fentebb jeleztük, regisztrációra csak azon drónok üzemeltetése esetén lesz szükség, amelyek a nyílt kategóriába tartoznak, tömegük meghaladja a 250 g-ot, vagy ütközés esetén nagyobb, mint 80 joule mozgási energiát képesek leadni.
Itt véget ér a cikk jogszabályi változásokra vonatkozó része, amely a drónok működésének szabályait foglalja össze, hiszen azok 2020. végéig alkalmazandók.
Ahogy egyre több és több drónfelhasználó és -modell jelenik meg, úgy nő az alkalmazásuk száma is. Amikor rekreációs és civil tevékenységekről beszélünk, leginkább videók és fényképek készítésére használt drónokra gondolunk. Nem csoda, hiszen a drónok olyan helyekre is eljutnak, ahova mi normál esetben nem, és a felvételrögzítési képességüknek köszönhetően rengeteg lehetőségünk van, például, magaslati panorámaképek készítésére olyan helyeken, ahol nincs kilátótorony vagy domb, ráadásul sokkal magasabbról.
Ráadásul, a drónok az elmúlt években számos mentőcsapat felszerelésének részévé vált. A tűzoltók kigyulladt területeket kereshetnek vele, a rendőrök nyomon követhetik a tüntetéseket vagy a focimeccseket, más csapatok, mint például a mentőszolgálat vagy a hegyimentők pedig a nehezen elérhető, például elárasztott helyeken is kutathatnak elveszett emberek után.
i
Az amatőrök és félprofik számára készült összes drón közül jelenleg DJI Mavic 2 Pro a legjobb.
Ám mindennek megvannak a hátrányai. Ahogy a drónok egyre szélesebb körben terjednek el, úgy a kockázat is egyre nagyobb az amatőrök kezében. Egyetlen drón megbéníthatja akár egy egész repülőtér működését. Ebben az esetben a kár több tíz millió is lehet, például a londoni Gatwick reptéren történt események a BBC szerint 400 járat törléséhez vezettek, amely 82 000 utast érintett, és 15 000 £ kárt okozott csak az EasyJet számára. A drónokat szabályozó jogszabályok tehát egyre fontosabbá válnak, és az állam egyre nagyobb hangsúlyt fektet azok érvényre juttatására.
A törvényben, pontosabban a Közlekedéstudományi Intézet rendeleteiben nem jelenik meg olyan, mint a drón szó. Az 1995. évi XCVII. törvény három releváns kifejezést ismer: pilóta nélküli légijármű, pilóta nélküli légijármű-rendszer (UAS), és a repülőmodell. Míg a pilóta nélküli légijármű a 25 kg-ot meghaladó modelleken kívül minden pilóta nélküli repülőgépet magában foglal, a pilóta nélküli légijármű-rendszer már érdekesebb lehet a számunkra.
A törvény több paraméter alapján különbözteti még ezt a két releváns fogalmat. Semmilyen típusú légijármű nem alkalmas emberek szállítására. A kevesebb, mint 25 kg felszállási tömeggel rendelkező, pilóta nélküli légijárművek esetében nincs szükség semmilyen engedélyre vagy regisztrációra. Azonban ez csak azokra a helyzetekre vonatkozik, amelyekben szabadidős céllal használod a drónt - lásd a következő fejezetet.
Olyan polgári légijármű, amelyet úgy terveztek és úgy tartanak üzemben, hogy vezetését nem a fedélzeten tartózkodó személy végzi.
Megjegyzés: Nemzetközi kontextusban ezek a távirányítású repülőgépek, az autonóm repülőgépek és a repülőgépmodellek kiemelkedő kategóriája; e rendelet alkalmazásában a pilóta nélküli légijármű minden pilóta nélküli légijárművet jelent, kivéve a 25 kg-ot meg nem haladó, maximális felszálló tömegű repülőgépeket.
A légijárművet, a légijármű vezetéséhez szükséges távvezérlő munkaállomást és az ezek közötti folyamatos adatkapcsolatot nyújtó berendezést, valamint a légijárművel végrehajtott repüléshez szükséges egyéb berendezéseket magában foglaló rendszer.
Olyan légijármű, amely a fedélzetén személyszállításra nem képes, verseny, sport vagy rekreációs célokra használják, nincs felszerelve olyan készülékkel, amely automatikusan repül a kiválasztott helyre, és amely egy szabad modell esetében nem irányítható távirányítással, kivéve a repülés befejezése céljából, vagy amelyet távirányítású modell esetén a pilóta a repülés során a vizuális felügyelete mellett egy adó segítségével közvetlenül irányít.
Ám amihez egy drón regisztrációja és a Közlekedéstudományi Intézet engedélye szükséges, az a profit-, a kísérleti és a kutatási célú reptetés. Még a max. 25 kg-os drónok esetében is. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha például valamiről fényképet szeretnél készíteni egy drónnal, majd eladni a képet, vagy másképp felhasználni pénzszerzési céllal, be kell regisztrálnod a CAA-hoz, hiszen légi munkát végzel a készülékkel. Amennyiben a szerzett anyagokat megtartod saját felhasználásra vagy szabadon kívánod terjeszteni, nem lesz szükség semmilyen hatóság értesítésére.
Ha úgy hiszed, bárhol reptethetsz drónt és a törvény nem szól közbe, valószínűleg félreértés áldozata lettél. Drón üzemeltetésével a légi forgalom résztvevőjévé válsz, így számításba kell venned, hogy a Közlekedéstudományi Intézet bizonyos szabályok betartását követeli majd tőled.
A szabály, amely a legnagyobb gondot jelentheti a számodra, az a repülés tilalma bizonyos területeken. Egy drónnal nem sértheted meg a repülési tilalmat a repterek, katonai bázisok, erőművek, egyes műemlékek vagy városközpontok, valamint nemzeti parkok felett. Például, igen drága mulatság lenne a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelében drónozni.
Az ATZ zóna (Aerodrome traffic zone) olyan repülőtereken jön létre, ahol nem nyújtanak légiforgalmi irányítási szolgáltatást. Vízszintesen egy, a repülőtér referenciapontjától 3 NM (5,5 km) sugarú kör (vagy annak része), és függőlegesen a föld felszíne határol, és amelynek magassága 4000 láb (1200 m), ha a CAA másként nem rendelkezik. Ha a C vagy D osztályú légtér vagy korlátozott terület függőlegesen vagy vízszintesen zavar egy ilyen meghatározott területet, akkor az ATZ határainak meg kell határozniuk e területek határait. 300 m AGL magasságig az ATZ G osztályú légtér, e magasság felett az E osztály.
Az ATZ-k meg vannak jelölve az ICAO légi térképen, de nem az AisView térkép alkalmazásban.
A pilóta nélküli légijárművek és / vagy légijármű-modellek üzemeltetése az ATZ-ben a repülőtér-üzemeltető feltételeinek betartásával valósítható meg, és össze kell hangolni a repülőtér repülési információs szolgálatával (AFIS) vagy a repülőtér információs szolgálatával, vagy a repülőtér üzemeltetőjével.
A CTR (Control zone) egy ellenőrzött légtér, amely a föld felszínétől 1500 m magasságig terjed. A CTR légiforgalmi irányítási szolgáltatást nyújt és D osztályú légtérnek számít.
A vízszintes CTR határokat az ICAO légiforgalmi diagramja vagy az AisView alkalmazás jelöli.A drónok reptetése sokakat lenyűgöz csupán az eszközök alapján, pontosabban kizárólag a csatlakoztatott kamera képátvitele alapján. Hirtelen úgy érezheted, mintha egy helikopterben lennél és rengeteg lehetőséged van a felfedezésre. Ki ne szeretne oda elrepülni, ahova nem tud eljutni, vagy ahol szinte senki sem jár?
Habár sok Internetes videó alapján ez nem igaz, valójában drónnal nem repülhetsz közel emberekhez és épületekhez. Ezen intézkedések fő oka a biztonság, nemcsak az egészségvédelem, hanem a magánélet védelme szempontjából is.
Általános tilalom az, hogy az emberek beleegyezése nélkül közel repülhetsz hozzájuk, tehát ha egy emberekkel teli koncerten a magasból szeretnél felvételeket készíteni, és mások feje felett állni, a tömegben bárki panaszt tehet a rendőrségnek, aki valószínűleg beavatkozik és megteszi a szükséges lépéseket a közigazgatási eljárás megindítása érdekében a Közlekedéstudományi Intézettel. Ez valószínűleg jelentős pénzügyi büntetést eredményezne. Az emberek feletti repülés még a törvény tiszteletben tartása nélkül sem felelős magatartás. Akár tetszik, akár nem, a technológia kudarcot okozhat, és súlyosan megsérülhet valaki.
Drón reptetésekor a törvény kötelezi a felszálláshoz és leszálláshoz előírt távolságok betartását az emberektől és az épületektől, valamint a lakott területektől. Ebben az esetben a drón maximális felszálló tömege 7 kg. Alatta biztonságos távolságot kell tartanod a már megadott értékek felett. Ebben az esetben a táblázat nem foglalkozik azzal, hogy a drónt légi munkához használják-e - a szabályok megegyeznek.
Távolság: | Drónok 7 kg-ig | Drónok 7 kg felett |
---|---|---|
fel- és leszállás közben | biztonságos | biztonságos, de minimálisan 50 m |
emberektől és épületektől | biztonságos |
biztonságos, de minimálisan 100 m |
lakott területektől | biztonságos |
biztonságos, de minimálisan 150 m |
Mivel a légiforgalom részese vagy pilótaengedély nélkül, ha a drónreptetésről nem tájékoztatod a légiforgalom-irányítót, akkor a légijármű típusa szerint megadott függőleges határokon belül kell maradnod. Drónnal legálisan csak a G sávban mozoghatsz, amely a földfelszín feletti 300 m magasságot jelenti, de ennek is vannak a körülményei.
A legfontosabb a már említett 100 méteres magassági határ az ATZ és a CTR területeken, ahonnan maximális külön engedélyt kaphat. Ezeken a területeken kívül magasabbra is felmehetsz, akár a fent említett 300 m magasságig is. 150 m-ig a légteret csak más "drónokkal" és repülőgépmodellek pilótaival oszthatod meg, magasabban, legfeljebb 300 m-ig pedig akár kisebb repülőgépekkel is találkozhatsz.
i
Ha kezdő pilóta vagy, mindenképp kerüld a magasabb helyzeteket. A figyelem hiánya miatt nem csak repülőbalesetet okozhatsz, de az időjárási viszonyok is profi drónkezelési képességeket igényelnek.t
Jó hír a dróntulajdonosok számára, hogy Magyarországon nem engedélyezett a drónok lelövése, még magántulajdonban sem. Ám senki sem fogja jó néven venni, ha az adatvédelmét megsértik a kertjükbe jogtalanul betévedő, ártatlan pilóták. Ha ez előfordul, gyakorlatilag nincs túl sok lehetőséged azonnal megvédeni magad. Az Interneten bizonyára találni fogsz utasításokat felfogóhálózat felépítéséhez a saját drónodhoz, vagy cikkeket olyan speciális fegyverekről, amelyeket a drón finoman földel, de hogy valaki hajlandó-e ezeket a költséges megoldásokat otthon használni, az számunkra kétséges.
Ám amit tehetsz, ha egy drón megsérti a magánszférádat, hogy képeket készítesz a készülékről és hívod a Rendőrséget. A pilótának látnia kell a drónt, így megkeresheted és megpróbálhatod beazonosítani őt. Akár képeket is készíthetsz róla, ám sehol sem teheted közzé azokat, csak add át a rendőrségnek. Amennyiben a pilóta nem áll közvetlen vizuális kapcsolatban a drónnal, azzal egy Közlekedéstudományi Intézet egy másik jogszabályát sérti meg.
i
A drónok két módban kommunikálnak a vezérlőikkel. Míg az EU által jóváhagyott EC üzemmód 25 mW teljesítményű, más országokban (hacsak a helyi törvények nem tiltják) használhatod az FCC módot 100 mW teljesítménnyel, ennélfogva hosszabb tartományban.
És most az említett zavarókról: a drónokat egy speciális adó - egy drónzavaró - is zavarhatja, amelyet megvásárolhatsz, vagy akár el is készíthetsz. Használatuk azonban illegális. Számos drón egy WiFi hálózatot használ a vezérlőkkel való kommunikációhoz, amelyet az ilyen készülékek teljesen elárasztanak. Az ilyen zavarok illegálisak, csakúgy, mint a más hálózatoktól származó zavarok, ideértve a GSM-t is.
Ahhoz, hogy biztos legyél benne, hogy szabályok és előírások megszegése nélkül repteted a drónodat, meg kell tenned néhány dolgod, de nem sokat. Bízunk benne, hogy ez a cikk átfogóan összefoglal minden lényeges elemet, ám a 1995. évi XCVII. törvény tanulmányozása sem lesz a károdra. Folyamatosan frissítjük majd a cikket, hogy mindig képben legyél a törvény aktuális változásaival.
Fontos kérdés, hogy mikor játék egy drón, és mikor egy pilótaengedélyt igénylő, pilóta nélküli légijármű. A kérdést másképp is feltehetjük: Használhatjuk-e a kvadrokopterünket mindenféle engedély nélkül? Ha "repülőmodellt" reptetünk, akkor nem. A légiközlekedési előírások szerint egy "repülőmodell" olyan légijármű, amelyet csupán szabadidős célra használnak, nem haladja meg a 20 kg-ot, és repülés közben a pilótának fenn kell tartania vele a vizuális kapcsolatot.
Ha a kvadrokoptert nem kereskedelmi vagy egyéb célokra használod, és manuálisan, felügyeleteddel vezérled, akkor nincs szükség pilótaengedélyre. Személyes célokra videót és fényképeket készíthetsz. Probléma akkor merül fel, például, ha a rögzített videóból pénzt szeretnél szerezni - ebben az esetben ez engedély nélküli légimunkát jelent.
Ha nincs is szükséged engedélyre a repülőmodell reptetéséhez, bizonyos szabályokat mindenképp be kell tartanod. A legtöbb szabály a józan észen alapul. Repülőmodell vagy drón reptetésével ugyanúgy a légiforgalom részeseivé válunk, mint gyalogosként a közúti forgalomé. Még ha a modell kicsi és könnyű is, fontos szem előtt tartani, hogy egy esetleges lezuhanás valaki sérülését vagy olyan kárt okozhat, amelyért a tulajdonos lesz a felelős.
A reptetést emberektől (legalább 50 m az ajánlott), épületektől (150 m) és sűrűn lakott területektől (150 m) biztos távolságban kell végezni. Nagyon fontos, hogy kerüljük a légiforgalmat vagy a repülő állatokat. Ez azt jelenti, hogy ne repüljünk repülőterek közelében (5500 m-nél kisebb távolságban), se nagy nemzetközi, se kisebb sportrepterek vagy helikopter leszállókhoz közel. Ugyanígy el kell kerülnünk a a repülőtéren kívüli légiforgalmat azáltal, hogy a földhöz képest nem repülünk 100 m-nél magasabbra.
Ezen kívül kerülni kell a tiltott légtereket vagy repüléstilalmi zónákat.
Na de mi van akkor, ha annyira szeretnél drónt reptetni, hogy jegyet is váltanál rá? Ebben az esetben tanulmányozd a drónreptetésre vonatkozó szabályokat (rekreációs felhasználók számára olvasásra ajánlott) és vedd fel a kapcsolatot a Közlekedéstudományi Intézettel.