A next-gen konzolok már itt vannak, és velük együtt az egyik legjobb érv is egy új tévé megvásárlása mellett. Van is értelme, hiszen mind a PlayStation 5, mind az Xbox Series a szó szoros értelmében generációkon átívelő ugrást kínál a játszás terén, mind a grafika, mind a gördülékenység tekintetében. A valódi 4K felbontás és a ray-tracing technológia alapértelmezetté vált, a játékok nagyobbak és fotorealisztikusabbak lehetnek, ráadásul akár 120 képkocka/másodperc sebességgel is futhatnak. Ebben a cikkben tanácsokat adunk, hogyan válassz olyan televíziót, amely segít az új konzolokban rejlő lehetőségek teljes kiaknázásában.
Ami a képátlót illeti, ez nem olyan egyszerű, mint amilyennek első pillantásra tűnik. A nagyobb nem jelent automatikusan jobbat, és ha kevés pénzből gazdálkodsz, jobb döntés lehet inkább egy kisebb, de jobb kijelzőtechnológiával rendelkező modellbe fektetni. A nézési távolság tehát döntő szerepet játszik a kiválasztásban. Vásárlás előtt mindenképpen fogj egy mérőszalagot, és mérd meg a kanapéd és az új tévé felállítási helye közötti távolságot. Ha ezzel már tisztában vagy, akkor jöhet az átlóméret kiválasztása. De miért kell az optimálisra törekedni?
Egyszerű - nem fogsz semmit sem megfelelően látni egy olyan TV-n, amely túl kicsi a nézési távolságodhoz képest. Filmnézéskor ez talán még elmegy, de játszás közben már nagyon zavaró. Elvégre látnod kell, hogy mivel lépsz kapcsolatba. A tévé azonban nem lehet túl nagy sem, hiszen kényelmesen el kell férnie a látómezőben, hogy ne kelljen újra fókuszálnod. A túl nagy tévén való játszás kényelmetlen, már csak azért is, mert nem tudod a teljes képet befogadni - arról nem is beszélve, ha olyan közel van, hogy forgatnod kell a nyakad, hogy lásd.
Felbontás és optimális nézési távolság
A nézési távolság szempontjából a tévé felbontásának is van némi szerepe, különösen akkor, ha túl közel ülsz hozzá. Ha két tévé ugyanolyan felbontású, de az egyik nagyobb, mint a másik, akkor logikus, hogy a nagyobb tévé nagyobb pixelekkel is rendelkezik. A nagyobb pixeleket pedig könnyebb megkülönböztetni. Az optimális nézési távolság tehát azért is hasznos, hogy a kép vizuálisan egységes maradjon - ha olyan közel ülnél, hogy az egyes pixeleket meg tudnád különböztetni egymástól, az összélmény erősen romlana.
Manapság már a 4K televízió a trend. Az alapmodellek nagyon kedvező árúak, és ha egy next-gen konzol beszerzését tervezed, akkor egy Full HD tévével elpazarolnád a benne rejlő lehetőségeket.
Optimális nézési távolság táblázata (4K felbontás)
|
|||
---|---|---|---|
Képátló
|
Minimum*
|
Optimális
|
Maximális
|
40" (100 cm)
|
0,7 m
|
1,7 m
|
2,5 m
|
43" (108 cm)
|
0,8 m
|
1,9 m
|
2,7 m
|
50" (127 cm)
|
0,9 m
|
2,1 m
|
3,2 m
|
55" (139 cm)
|
1 m
|
2,3 m
|
3,5 m
|
60" (152 cm)
|
1,2 m
|
2,5 m
|
3,8 m
|
65" (164 cm)
|
1,3 m
|
2,7 m
|
4,1 m
|
70" (177 cm)
|
1,4 m
|
2,9 m
|
4,4 m
|
75" (189 cm)
|
1,5 m
|
3,1 m
|
4,7 m
|
80" (200 cm)
|
1,6 m
|
3,3 m
|
5 m
|
85" (215 cm)
|
1,7 m
|
3,5 m
|
5,3 m
|
*A pixelek láthatósága szerinti hozzávetőleges érték.
Az Xbox Series és PlayStation 5 konzolok többek között akár 120 képkocka/másodperc sebességű játszást ígérnek. A legtöbb játék 4K-ban 60 fps sebességgel fut, de bizonyos játékok valóban az említett 120 fps-es határértéket célozzák meg. Ezek többnyire kompetitív akció- és versenyjátékok, így ha a többjátékos játékok rajongója vagy, mindenképpen érdemes olyan tévét keresned, amely képes 120 fps megjelenítésére.
Változó frissítési sebesség
A next-gen Xbox Series és PlayStation 5 konzolok támogatják a változó képfrissítési frekvenciát (VRR). Ez megakadályozza a vízszintes képkockaszakadást, és a játékokat jelentősen simábbá teszi akkor is, ha a képkockasebesség küszöbértéke (60/120 fps) alá esnek.
A folytonossági problémákat általában nem maga a képkockasebesség okozza, hanem az, hogy a konzol vagy a számítógép által generált képkockák száma eltér a monitor frissítési frekvenciájától, ami következetlenségeket okoz az úgynevezett frametime-ban. Ez olyan igényes átmeneteknél figyelhető meg, ahol a GPU nem képes a kívánt sebességgel képkockákat kiadni.
A VRR-rel rendelkező monitor vagy televízió azonban képes a frissítési sebességét a konzol videojeléhez igazítani, így szinte megkülönböztethetetlenül egyenletesek maradnak azok a jelenetek is, amelyekben a generált képkockák csökkenése tapasztalható. Ez különösen a hardverintenzív 4K/120 fps sebességű játékoknál előnyös, ezért egy next-gen konzolokhoz megfelelő gamer TV-nek támogatnia kell a VRR-t.
A kiválasztás azonban nem mindig könnyű, mivel a paraméterek általában nem jelzik a 4K / 120 Hz megjelenítésének képességét. Ilyen például az LG B9 OLED TV, amely bár a HDTVTest csatorna szerint képes a 4K / 120 Hz megjelenítésére, a termékanyagokban ez egyáltalán nem szerepel. Az egyetlen elérhető paraméter 50 Hz. Egy másik példa a Samsung Q80T, amelynek adatai csak 100 Hz-et mondanak, de a gyártó weboldalán 4K / 120 Hz-es játékmódról árulkodik. Nyilvánvaló, hogy sem az 50, sem a 100 Hz nem felel meg a 120 fps megjelenítéséhez szükséges 120 Hz-nek. Hogyan működik tehát a tévék frissítési frekvencia jelölése? (Folytatás a táblázat alatt)
4K felbontást 120 Hz-en támogató televíziók
|
||
---|---|---|
Márka és modell
|
Képalkotó technológia
|
Változó frissítési sebesség (VRR)
|
Samsung
|
||
Samsung Q70T (minden méretben)
|
QLED
|
✓
|
Samsung Q80T (minden méret, kivéve 49")
|
QLED
|
✓
|
Samsung Q90T (minden méretben)
|
QLED
|
✓
|
Samsung Q95T (minden méretben)
|
QLED
|
✓
|
Samsung Q800T (minden méretben)
|
QLED (8K / 60 Hz)
|
✓
|
Samsung Q950T (minden méretben)
|
QLED (8K / 60 Hz)
|
✓
|
Sony | ||
Sony Bravia XH90* (minden méretben)
|
LED |
✓
|
Sony Bravia ZH8* (minden méretben)
|
LED (8K / 60 Hz)
|
✓
|
LG | ||
LG NANO86 (minden méretben)
|
NanoCell |
✓ |
LG NANO90 (minden méretben)
|
NanoCell
|
✓
|
LG NANO95 (minden méretben)
|
NanoCell (8K / 60p, 4K / 120p)
|
×
|
LG NANO99 (minden méretben)
|
NanoCell (8K / 60p, 4K / 120p)
|
×
|
LG GX (minden méretben)
|
OLED |
✓
|
LG BX (minden méretben)
|
OLED |
✓
|
LG GX (minden méretben)
|
OLED |
✓
|
LG WX (minden méretben)
|
OLED |
×
|
Más gyártók 2020-as tévéi nem támogatják a 4K/120Hz-et.
|
*A Sony XH90 és ZH8 tévékészülékei a "Ready for PlayStation 5" feliratot viselik - a Sony ezzel egyértelművé teszi, hogy ezek a modellek támogatják a PS5 összes funkcióját, amit természetesen garantálni is tud, hiszen a PlayStation konzolokat is a Sony gyártja.
Az 50 Hz és 100 Hz jelölések a televíziós műsorszórási formátumokon alapulnak, amelyekben a képet másodpercenként 25 vagy 50 képkockával sugározzák. A tévégyártók akkor is ezt a fajta jelölést használják, ha a tévépaneljeik a megadott értéknél több Hz megjelenítésére képesek. 50 Hz-es tévék 60 Hz (60 fps), 100 Hz-es tévék pedig általában 120 Hz (120 fps) megjelenítésére képesek.
Ez azonban nem ökölszabály, mivel a magasabb számok (100 Hz+) esetében előfordulhat, hogy a megadott érték nem a fogadott jel maximális frekvenciáját jelenti, hanem a kép egyenletességét növelő technológiák alkalmazásával torzított frekvenciát (ez hamis képkockák beillesztésével történik). Ebben az esetben előfordulhat, hogy a paraméterekben 100 Hz-et találsz, még akkor is, ha a TV csak 60 Hz-es jel megjelenítésére alkalmas. Jó gamer TV-t találni ezért néha kihívást jelentő feladat lehet. A magabiztos kiválasztás érdekében javasoljuk, hogy használd a fenti, általunk készített táblázatot.
Bemeneti késleltetés (input lag) és játékmód (game mode)
A bemeneti késleltetés szintén nagyon fontos játszás közben, és gyakran túl hosszú lehet a tévéknél. A bemeneti késleltetés egyszerűen az az idő, amely a vezérlőn lévő gomb megnyomása és a képernyőn megjelenő művelet végrehajtása között telik el. Alacsony bemeneti késleltetés esetén a játék érzékenyebbnek tűnik.
Egyes tévékészülékek azonban, amelyeknél általában a különböző vizuális javítások élveznek prioritást, néha 70 ms-nál is nagyobb bemeneti késleltetéssel rendelkeznek alapmódban. Ezért érdemes mindig a játékmódot használni, amely kikapcsolja a filmszerű képjavításokat, és 10 ms alá csökkenti a bemeneti késleltetést. Sajnos a tévékészülékek specifikációjában ritkán olvasható az elérhető legalacsonyabb bemeneti késleltetés, ezért vagy a játékmód képességeire kell bíznod magad, vagy a konkrét modellekről szóló véleményeket kell keresned.
A fenti táblázatban szereplő összes TV kiváló bemeneti késleltetéssel rendelkezik (10 ms-nál kisebb) a független értékelések szerint.
Ha többet szeretnél megtudni a játékmódokról, olvasd el a Mi az a gaming TV és miért éri meg című cikkünket.
LED, QLED, NanoCell és OLED - ez a négy fő kijelzőtechnológia, amelyet ma a televíziókban láthatunk. A LED, a NanoCell és a QLED tulajdonképpen egy módosított LCD-technológia - LED-es háttérvilágítással és folyadékkristályos réteggel rendelkeznek, amelyek a képet ellenőrzött fényáteresztéssel állítják elő. A háttérvilágítás mindkét technológia esetében lokalizálható, azaz kikapcsolható ott, ahol fekete színt jelenít meg. Ez azonban nem éri el a szerves dióda alapú OLED televíziók színmélységét, amelyek képpontjai közvetlenül vannak megvilágítva, ezért nincs szükségük háttérvilágításra - önmagukat tompítják, és a fekete területeken teljesen kikapcsolnak.
A legjobb élményhez olyan tévére van szükség, amely a legsötétebb feketéket, a legvilágosabb fehéreket és gazdag színeket jelenít meg egymás mellett. Ezeknek a jellemzőknek általában az OLED tévék felelnek meg a legjobban, de ez nem jelenti azt, hogy a LED, NanoCell és QLED modellek jelentősen lemaradnának - éppen ellenkezőleg, ezek is képesek jól teljesíteni. Ez csupán az adott modelltől és annak árától függ. Egy olcsó LED-tévé természetesen lényegesen rosszabb lesz, mint egy drágább QLED vagy OLED, de a drágább LED-ek esetében a technológiák közötti minőségbeli különbség nem annyira szembetűnő.
A HDR (High Dynamic Range) szintén a kijelzőtechnológiák képességeihez kapcsolódik. A HDR-t mind a megjelenített videóformátumnak, mind magának a kijelzőnek támogatnia kell. Egy megfelelő HDR televíziónak egyszerre kell képesnek lennie a nagyon világos fehérek és a nagyon sötét, ideális esetben abszolút feketék megjelenítésére. Ez a tartomány mélyebbé és élénkebbé teszi az eredményül kapott HDR-képet, mint egy hagyományos SDR esetében, és a viszonylag alacsony kontrasztú területeken is megőrzi a finom részleteket (például hamarabb ki lehet venni egy sötétből előbukkanó sziluettet).
Egy HDR-képes tévé beszerzése a next-gen konzolhoz mindenképpen egy lépés a jó irányba. Az Xbox Series és a PlayStation 5 is támogatja a HDR-játékokat.
Ha többet szeretnél megtudni a HDR-ről, olvasd el a Mi a HDR és hogyan működik című cikkünket.
De nem minden HDR-tévé egyforma. A magasabb ár és a jobb általános képminőség jobb HDR-t jelent. Ezért az egyik formátum támogatása önmagában nem garantálja a jó képi teljesítményt, csak azt, hogy a tévé képes az adott formátum megjelenítésére. Mennyire lesz jó az eredmény? Ez magától a tévétől függ, de ha valóban érdekel a HDR, érdemes megfizetni érte a felárat.
A 4K felbontás, 120 Hz, HDR és változó frissítési frekvencia (VRR) támogatása mindkét konzol esetében garantált. Tehát aszerint kell eldöntened, hogy szükséged van-e HDMI 2.1-re, hogy szeretnéd-e kihasználni mindezen funkciók előnyeit. Ha igen, akkor fontosabb, hogy a fenti fejezetekben leírt paramétereket tartsd szem előtt - ha a tévé 4K/120Hz-et kínál, akkor biztosan rendelkezik HDMI 2.1-es csatlakozókkal is, de fordítva nem működik, a HDMI 2.1 megléte önmagában nem garantálja a 4K/120Hz-es támogatást.
De a világ biztosan nem dől össze HDMI 2.0 használatakor sem, amely a 4K felbontást csak 60 Hz-en tudja. Végül is ez egy olyan szabvány, amely hamarosan sok konzolhasználó számára mindennapi valóság lesz, annak ellenére, hogy korábban nehéz volt elérni. Tekintettel arra, hogy valószínűleg nem minden játékban lesz elérhető a 4K/120 Hz, a HDMI 2.0 legnagyobb hiányossága inkább a VRR-támogatás hiánya. De még egyszer - ha olyan tévét veszel, amely támogatja a VRR-t, akkor annak HDMI 2.1-gyel is rendelkeznie kell.
A csatlakozók számára is érdemes odafigyelni. Ha konzolt, hangprojektort, laptopot és egyebeket szeretnél csatlakoztatni a tévéhez, győződj meg róla, hogy a készülék több mint két HDMI-csatlakozóval rendelkezik.
Az új tévé kiválasztása természetesen attól függ, hogy mit vársz el tőle. A képátló kiválasztásakor vedd figyelembe a nézési távolságot. Az is döntő fontosságú lehet, hogy ki fogod-e tudni valaha is használni a 4K-t 120 fps sebességgel - ha multiplayer játékokat játszol, akkor ezt talán érdemes lehet megfontolni. Végül pedig ott van még a VRR funkció, ami minden konzollal játszó felhasználó számára kiemelten fontos.